O motywacji...

Nie jest tajemnicą, ażeby coś zrobić musi nam się najzwyczajniej w świecie „chcieć” –  i w zasadzie, można to już nazwać motywacją. Z punktu widzenia literatury motywację można podzielić na zewnętrzną oraz wewnętrzną, przy czym różnice są bardzo duże i znaczące.

Motywacja zewnętrzna rozumiana jako sygnały i bodźce płynące bezpośrednio ze środowiska zewnętrznego. Zaliczamy do niej wszelkiego rodzaju kary i nagrody, różnego rodzaju zachęty płynące z naszej strony, które są bardzo mierzalne, np. pójdziemy do kina jak posprzątasz swój pokój.

Natomiast motywacja wewnętrzna płynie z „ducha”, z jednostki i jest ugruntowana poczuciem sensu w podejmowaniu konkretnego działania oraz ponoszeniu za nie odpowiedzialności.

 

Tabela 1. Bilans plusów i minusów motywacji zewnętrznej i wewnętrznej.

 

MOTYWACJA PLUSY MINUSY

 

 

ZEWNĘTRZNA

1. Łatwość sterowania zachowaniem dziecka.

2. Dziecko wykonuje nasze polecenia.

3. Szybkie osiąganie zamierzonych rezultatów.

1. Dziecko nie rozumie/ nie widzi sensu w podejmowanym działaniu.

2. Ograniczanie kreatywności.

3. Zmniejszanie poczucia sprawczości.

4. Ograniczanie rozwoju poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje/ działania.

5. Niechęć do podejmowania inicjatyw, które nie niosą za sobą nagród materialnych.

6. Motywacja kończy się, gdy dziecko otrzyma nagrodę – motywacją przez określony czas.

7. Problemy z automotywacją w dorosłym życiu. 

 

 

WEWNĘTRZNA

1. Dziecko rozumie cel/ widzi sens w podejmowanym działaniu.

2. Rozwijanie kreatywności.

3. Rozwijanie poczucia sprawczości.

4. Dziecko uczy się na błędach – wie, że ma do tego prawo.

5. Wzmacnianie odpowiedzialności za swoje decyzje.

6. Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

7. Coraz częstsze podejmowanie pożądanych działań z własnej inicjatywy.

1. Długotrwały proces.

2. Wymaga dużo wsparcia, cierpliwości oraz rozmów ze strony dorosłych.


Zarówno dzieci jak i dorośli często ulegają formom motywacji zewnętrznej, która faktycznie potrafi dać siłę do działania. Dorosłym zależy, aby dostać awans i podwyżkę w pracy, zdobywać nagrody czy otrzymać premię za zasługi. Dzieci tak samo często spotykają się z tego rodzaju motywacją – system punktowego oceniania zachowania, stopnie w szkole czy też przyjemności czekające na nich w domu, np. wyjście do kina czy wycieczka rowerowa, w zamian za określone zachowanie. 

Jednak najważniejsze w motywowaniu dzieci jest złapanie równowagi, a obiektywne porównanie (Tabela 1.) daje poczucie pewności, że to właśnie motywacja wewnętrzna powinna pojawiać się jak najczęściej. W związku z tym, zachęcam Państwa do przeczytania dwóch artykułów, z których dowiecie się jeszcze więcej o motywacji wewnętrznej oraz tego w jaki sposób wspierać ją u Waszych pociech. Życzę przyjemnej dalszej lektury. 

 

https://dziecisawazne.pl/wspierac-motywacje-wewnetrzna-dziecka/

https://dziecisawazne.pl/motywacja-wewnetrzna/



Foto: https://pl.freepik.com/ 

 

© 2020 edukacjaemocjonalna.pl. All Rights Reserved.